Sposób na cukinię

ikona wpisu

Jesień rozgościła się u nas na dobre. W ostatni weekend wzięła we władanie kuchnię, dzięki czemu powstały dwa pyszne dania z cukinii. Jedno standardowe, znane naszym podniebieniom z poprzednich lat – czyli placuszki z cukinii, oraz drugie – cukinia faszerowana łososiem i kozim serem, będące małym eksperymentem smakowym.

Cukinia to zdrowe, smaczne i tanie warzywo, po które sięgamy za rzadko nie doceniając jej możliwości kulinarnych. Sezon na nią rozpoczyna się już w czerwcu, ale mi zdecydowanie kojarzy się jesiennie. Może dlatego, że gdy byłam małą dziewczynką to właśnie wraz z końcem lata na działce u babci dojrzewały największe okazy, a wynajdywanie ich i dźwiganie do domu było prawdziwą frajdą.

Dziś mam dla Was dwie propozycje, obie przygotowane z zakupionych w warzywniku zdecydowanie mniejszych, a zatem i młodszych cukiniowych rarytasów. Przepisy te nie są dedykowane specjalnie kobietom z cukrzycą ciążową, ale sprawdziłam na własnej skórze, że rozsądna porcja placuszków z jogurtem naturalnym (4 sztuki) oraz faszerowanych cukinii (3 sztuki) nie podwyższyły mi cukru we krwi powyżej zalecanego poziomu 120 mg/dl.

1

Cukinia faszerowana łososiem i kozim serem

Składniki:
2-3 średnie cukinie (wybierz raczej te grubsze, łatwiej je będzie faszerować)
świeży łosoś (ilość zależy od tego, jak bardzo rybny ma być Wasz farsz)
120 g koziego sera (najlepiej sprawdza się w formie kostki jak ser feta do sałatek)
1 czerwona cebula
3 ząbki czosnku
pół słoiczka pomidorów suszonych
cytryna
pieprz, sól, bazylia

Przygotowanie:

  1. Umyj cukinie, cieniutko obierz ze skórki, przekrój na części i wydrąż z każdej pestki, tak aby zostały tylko na dnie każdej części, którą później będziesz faszerować. Cukinie ułóż na blaszce i włóż na 15-20 min do piekarnika rozgrzanego do 180-200 st.
  2. Łososia dopraw tak jak lubisz, np. solą, pieprzem, cytryną i usmaż na patelnii grilowej bez tłuszczu lub na zwykłej z niewielka ilością oliwy.
  3. Na drugiej patelni podsmaż posiekaną cebulę i czosnek. Następnie dodaj pokrojone pomidory suszone. Dopraw do smaku. Gdy łosoś będzie już gotowy, zdejmij skórę, rozdrobnij go widelcem i dodaj do reszty składników na patelni. Na samym końcu pokrój w kosteczkę kozi ser, dodaj na patelnię i wymieszaj całość. Nie podgrzewaj dłużej.
  4. Cukinie wyciągnij z piekarnika i wypełnij je przygotowanym farszem, a następnie włóż z powrotem do piekarnika na kolejne 5 min. Gotowe!

Ten przepis świetnie nadaje się do wszelkich improwizacji. Łososia możesz zastąpić np. mięsem mielonym z indyka, a kozi ser – mozzarellą albo fetą.

2

Placuszki z cukinii

Składniki:
3 średnie cukinie
1-2 jajka
mąka
mleko

Przygotowanie:

  1. Umyj cukinie, cieniutko obierz ze skórki, wydrąż z każdej pestki, a następnie starkuj na tarce o dużych oczkach.
  2. Do starkowanej cukinii dodaj jajko, mąkę i odrobinę mleka, tak aby osiągnąć konsystencję ciasta jak na placki ziemniaczane. Zwiększając ilość mąki uzyskasz konsystencję ciasta, dzięki której placuszki łatwiej będzie usmażyć, ale będą one mniej delikatne. Jeśli dodajesz mąkę pszenną i masz cukrzycę ciążową to pamiętaj, iż może ona podwyższać poziom cukru we krwi.
  3. Placuszki podawaj według uznania z serkiem waniliowym, owocami lub cukrem pudrem. Dla „ciężarówek” z cukrzycą polecam wersję z jogurtem naturalnym.

Skomentuj pierwszy